Bir Sanat Eseri; Pisuvar,Marcel Duchamp

Marcel Duchamp

Asıl adı Henri-Robert-Marcel Duchamp'dır. 20.yüzyılda  Avrupa ve Kuzey Amerika'nın en önemli sanatçılarından olmuştur. Sanatçı yaşamı boyunca ''sanat nedir?''sorusunun cevabını aramıştır.Kendisi Dadaizm akımının kurucularındandır.

II.Dünya savaşı sonrasında Amerika'da Pop Sanatı ve Kavramsal Sanat (fikir sanatıdır, kendilerini sanat eseri gibi göstermeyen eserlerdir) akımlarının temellerinin atılmasında etkili olmuştur.
Duchamp'ın ilk eserleri post-izlenimci üslubunda olmuşsa da daha sonra en etkili Dada sanatçısı olmuştur. Académie Julian okulundan gelip etkisini günümüzün çağdaş sanatçılarına kadar sürdürmüştür. I.Dünya Savaşı'na karşı çıkıp ABD'ye yerleşmiştir. Max Stirner'in görüşlerinden etkilenmiş, bu fikirleri kendi sanatsal ve bireysel gelişimi için birer dönüş noktası olarak kabul etmiştir.
I. Dünya Savaşı öncesinde birçok sanatçının eserini "retinal" yani sadece göze hitap eder bulmuş ve bunun yerine sanatı "yeniden zihnin hizmetine sunmak gerektiğini" söylemiştir. Doğal olarak Duchamp'ın tabu deviren tarzı, Dada hareketinin ilgisini çekmiştir.


1919 yılında Leonardo Da Vinci’nin Mona Lisa’sına Salvador Dali'nin bıyığını ve sakalını ekler. Bu eseri müzede sergileyerek sanata karşı anlayışını göstermiştir. 


Duchamp 1963 yılında Eve Babitz ile oynadığı satranç maçının fotoğrafını çektirir. Kadın Duchamp’ın karşısında çıplaktır. Duchamp ise takım elbiseli bir vaziyette oyununa odaklanmıştır. Bu çalışma ile kadının meta halinde görülmesine karşı olduğunu gösterilmiştir.

FOUNTAİN ( ÇEŞME)



1917 Yılında Duchamp'ın üye olduğu Bağımsız Sanatçılar Derneği bir sergi yapılacağını duyurdu. Duchamp bu sergi için bir pisuvar aldı ve üstünü imzalayarak bu sergiye yolladı.

Duchamp bunu şu şekilde açıklıyor; 

"Amacım, güzelliği veya çirkinliğiyle herhangi bir şekilde ilgimi çekmeyen bir obje seçmekti. Yani, baktığımda bir ilgisizlik noktası bulmak."

Sergi komitesi bunu bir eser olarak görmedi ve sergilemedi. Komitenin bu kararı sanat çevresinde tartışmalara yol açtı.

Duchamp bir eserin yapılışının önemli olmadığını arkasında yatan fikrin önemli olduğunu belirtmiştir.





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Makyajın Tarihi

Osmanlı Giysileri

Mimar Vedat Tek